Wat mag je kindje nou nog wèl eten?

4 mei 2016 door Mijke

Schijf-van-Vijf
Geen zout, geen suiker en geen vleeswaren meer… Help!

+ 5 tips om kleintjes zonder hassle aan groente te krijgen

Eind maart heeft het Voedingscentrum de vernieuwde Schijf van 5 uitgebracht, met nieuwe richtlijnen, ook voor kleintjes. Al blij als die 3 cherrytomaatjes en die ene sperzieboon naar binnen gaan? Slecht nieuws, want daarmee kom je er niet, 100 gram groente is het advies.

Wat nog meer? We zetten het voor je op een rijtje:

  • 100 gram groente; da’s ongeveer een handje tuinerwten, ½ paprika en 2 radijsjes
  • 1 x per week peulvruchten, haal die potten met bonen en linzen dus maar uit de kast
  • Zet 1 x per week een lekker visje op tafel
  • Dag smeerworst en boterhamworst: geen vleeswaren meer
  • Dag hagelslag en appelstroop: geen zoet broodbeleg meer
  • Dag 48+ kaas: geen volvette kaas meer
  • Eet meer plantaardig (fruit, groente, noten, bonen) en minder dierlijk (vlees, vleeswaren, melk)

Poeh, dat is nogal wat… Vooral meer groente eten is vaak een probleem bij kleintjes. Maar wij hebben een oplossing.
Stap 1 is het inlassen van meerdere groentemomenten op de dag. Zo kennen we bijvoorbeeld kinderdagverblijven die groente al in de ochtend aanbieden, samen met het fruit. En kinderdagverblijven waar ze een gezonde, warme lunch aanbieden, helemaal fijn. Allebei prima oplossingen om meer groente binnen te krijgen.
Een schaal rauwkost aan het einde van de dag? Ook prima, als extra groente. Vind je wortel, tomaat en komkommer een beetje uitgekauwd? Dan is het misschien een idee om bietjes of doperwten eens heel anders te eten, nl. als spread, voor op de boterham, bijvoorbeeld onze Groentjespret. Heb je meteen die andere richtlijnen qua broodbeleg getackeld.

Kun jij niet wachten om je kleintjes asap helemaal volgens de schijf van 5 te laten eten? Maak een goede start met een Groentjespretpakket. En om het extra leuk voor de kleintjes te maken (zie tip 1 hieronder) hebben we er een speciale dobbelsteen bij gedaan. Kun je meteen beginnen met een spelletje!

5 tips om kleintjes easy peasy meer groente te laten eten

Hier bij Madaga hebben we zelf allemaal kinderen, maar bij kinderdagverblijven hebben we door de jaren heen toch wel het meest geleerd als het om smaakontwikkeling gaat. Want zoveel kindjes, zoveel smaken… Hoe zorg je er nou voor dat kleintjes iets nieuws gaan eten? Bijvoorbeeld zo’n groentespread? Gemiddeld moet een kind tot 15 keer iets proeven voor hij kan besluiten of ‘ie ’t überhaupt wel lekker vindt… Blijven aanbieden is dus key. Maar wat kun je er verder nog aan doen?

Tip 1: Food=Fun

Maak het leuk voor ze! Kinderen proberen sneller iets nieuws als het leuk is. En ze maken er dan ook makkelijker een gewoonte van, dus pak die dobbelsteen en dobbel om de kleur spread die gegeten gaat worden. Ander idee: laat de kinderen twee kleuren spread kiezen en maak er een gekleurde-zebra-boterham van. Of een gestreepte-trui-boterham.
En deel ‘m dan even met ons op Facebook, vinden we leuk.

Wat dacht je trouwens hiervan, kregen we toegestuurd door een gastouder, een stoplichtboterham!

Tip 2: Een spetterende introductie

Kinderen kiezen, als het om eten gaat, al snel voor het vertrouwde. Laat daarom het bekende beleg maar lekker in de koelkast staan. Vertel dat jullie iets nieuws gaan doen en kondig de spread met verve aan. Bijvoorbeeld door restaurantje te spelen, met 3 verschillende boterhammen op het menu. Laat de kinderen bij jou bestellen. En neem je rol als kelner vooral heel serieus.

Tip 3: Zien eten doet eten

Slecht nieuws voor ouders: kinderen eten op het kinderdagverblijf vaak beter dan thuis. Waarom? Na-apen. Op het kinderdagverblijf doen kinderen elkaar na. Dikke kans dus dat als er eentje iets nieuws begint te eten, de rest massaal volgt.

Verder willen kleintjes vaak juist datgene dat jij op je bord hebt liggen. Herkenbaar? Maak daar gebruik van: smeer je eigen boterham ook met de spread. Wedden dat ze allemaal een hapje willen?

Tip 4: Snack-a-spread

Begin low-profile met het inlassen van een snack-moment, aan het eind van de middag. Dan hebben kinderen bijna altijd honger. En je voorkomt een jengel-moment zo vlak voor het eten. Zet aan het eind van de dag die schaal komkommer, wortel en paprika op tafel met wat soepstengels. En dan snel naar tip 5.

Tip 5: Disco-dip!

Kinderen vinden het geweldig om te dippen. En zijn dol op muziek. Dus zet een leuk muziekje aan en doe een disco-dip. Gebruik de spread om in te dippen. Zo las je super-simpel en snel een extra groentemoment in. Dip met soepstengels, paprika, komkommer en wortel. 2 vliegen in een klap! Bovendien leren ze de ‘dip’ al kennen, dit maakt het makkelijker het later als broodbeleg te introduceren.

Wist je trouwens dat kinderen bij het avondeten meer groente eten als ze gedurende de dag ook al groente hebben gegeten? Win-win dus!

Bestel het Groentjespretpakket