Je baby vegetarisch opvoeden | Top 6 tips

5 mei 2017 door Anneloes

VeganMinder vlees eten wordt steeds populairder: ruim de helft van de Nederlanders is flexitariër. Zij laten vlees en vis af en toe staan. Het aantal vegetariërs blijft ook groeien. Wat betekent dat voor kleintjes? We hebben voor jou de top 6 tips op een rijtje gezet.

Het eten van weinig vlees kan leiden tot een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Het gaat hier vooral om ijzer. Maar ook vitamine B12, Calcium, Zink en vitamine D. Het vegetarisch opvoeden van jouw kleine spruit is mogelijk, als je het maar met heel veel zorg plant. De juiste combinaties maken is de sleutel tot succes. Wij hebben wel wat tips!

Tip 1: Popeye’s boodschappenlijst

Vanaf 6 maanden raakt de ijzervoorraad van een baby op. Het wordt dan tijd om vaste voeding aan te bieden. Ijzer is nodig voor het vervoeren van zuurstof in het bloed. De volgende ijzerrijke groenten kunnen dus niet op je boodschappenlijstje ontbreken:

Groenten

Tip 2: Serveer een sapje bij het eten

Het ijzer dat in plantaardige voeding zit, wordt minder makkelijk opgenomen. Daarom hebben vegetariërs 2x zoveel ijzer nodig. Een extra uitdaging dus! Dé tip: vitamine C verhoogt ijzeropname. Serveer dus bijvoorbeeld een lekkere versgeperste sinaasappel-kiwisap bij de maaltijd. Een stukje fruit als toetje doet het ook goed!

Tip 3: Wij worden blij van ei!

Vitamine B12 zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. We vinden deze bouwstof vooral in dierlijke producten. Gelukkig bevatten ei, ontbijtgranen, verrijkte gist, sojamelk en yoghurt het ook. Drie keer per dag ervan smullen en je kleintje heeft genoeg! Start de dag bijvoorbeeld met een havermoutpapje, s’ middags een eitje en in de avond een schaaltje yoghurt.

Tip 4: Groen, groener, groenst

Yes! De groene groentehelden zorgen voor een echte calcium-boost. Zet daarom gerust broccoli, kool, boerenkool en raapstelen op het menu.

Tip 5: Elke dag een opkikker

Zink zorgt voor het immuunsysteem en de stofwisseling. Het lichaam slaat het mineraal niet op. Daarom moet je kindje hier dagelijks voldoende van binnenkrijgen. Maak dagelijks een lekkere spread van peulvruchten of wortel. Puur uit een schaaltje is dit een echte opkikker!

Tip 6: Lekker naar buiten

Zo pikt je stoere avonturier stiekem ook nog wat zonnestraaltjes op. Een perfecte bron van vitamine D. Je vindt het ook in roomboter. Een boterhammetje met roomboter is een heerlijke afsluiter van de klusmiddag!

Ook op jouw kinderdagverblijf?

Bij Madaga doen we er alles aan om kleintjes met plezier aan gezond eten te krijgen. Thuis en op het kinderdagverblijf. Madaga heeft 10 nieuwe heerlijke vegetarische recepten op het menu staan: pompoenschotel met kikkererwten, pasta met wortelkokossaus of bloemkoolcurry en meer. Wil jij de lunch bij je kinderdagverblijf ook pimpen?
Neem contact met ons op voor een gratis proeverij.

Een proeverij op jouw KDV?