Held van de maand: bloemkool

4 april 2017 door Anneloes

Groenteheld van de maand Bloemkool

Bloemkool geeft je baby ‘flowerpower’! Deze typische Hollandse groente heeft een zachte en romige textuur en valt bij de allerkleinsten meestal al goed in de smaak. Daarnaast is deze bolle held ook nog eens hartstikke gezond. Genoeg redenen dus om deze groenteheld eens in het zonnetje te zetten.

3 belangrijke bloemkoolweetjes, zodat je weet waarom je er thuis van alles mee staat te maken voor je kleintje.

Weetje 1: Bloemkool zit bomvol vezels

De vezels in de bloemkool helpen de spijsvertering en zorgen voor een goede opname van voedingsstoffen. Het voedsel wordt minder snel door de darmpjes vervoerd, waardoor de opname geleidelijk verloopt.

Weetje 2: Bloemkool geeft power

Deze fleurige held levert een mooie aanvulling op de vitaminevoorraad, het hele jaar door! Bloemkool bevat veel vitamine C, dat is goed voor de weerstand. Vitamine D is belangrijk voor sterke botten. Vitamine D wordt het best in de darmpjes opgenomen als er ook vet (olie) aanwezig is. Bloemkool bevat geen vet. Combineer hem daarom eens met een avocadomousse. Avocado’s zitten vol met gezonde vetten!

Weetje 3: De eerste hapjes

Is je baby klaar voor zijn eerste oefenhapjes? Dan is bloemkool een geweldige groente om mee te starten. Dit kan vanaf 6 maanden. Bloemkool is heerlijk zacht en toegankelijk, daar gaat zijn mondje zeker van open. Naarmate je kindje wat groter wordt kan je een wat grovere structuur aanbieden. Bon apetit!

Held van de maand

Wat de peuter niet kent, eet hij niet. Daarom kiezen wij elke maand een held waarmee je onweerstaanbaar lekker kunt koken voor je kleintje.

Ontdek ook onze andere helden!

Paprika: Wist je dat een paprika een mannetje of vrouwtje kan zijn?
Zoete aardappel: Hij ziet er uit als een knoert, maar is heerlijk zacht van binnen.
Pompoenpompoen-kookweetjesDeze oranje krachtpatser maakt slaperig. Komt dat even goed uit!
Broccoli & broccoli-kookweetjes: Wist je dat de hele stronk op mag?
Sperzieboon & sperzieboon-kookweetjes: Voor glanzende lokken moet je deze jongens hebben.
Courgette & courgette-kookweetjes: De meeste voedingsstoffen zitten in de schil, dus vooral niet schillen.
Tomaat & tomaat-kookweetjes: Zelfs in blik houden ze hun vitamines vast, wist je dat?